Białko serwatkowe a hydrolizat – właściwości

Białko serwatkowe należy do najbardziej popularnych składników odżywek białkowych, tak chętnie stosowanych przez wszystkich sportowców – zarówno amatorów, jak i profesjonalistów. Duża ilość białka, w przyswajalnej gramaturze pozwala na szybkie dopełnienie naszego codziennego zapotrzebowania na białko, czyli podstawowy budulec kości i mięśni. Pośród tych odżywek, wyróżnić można trzy: izolat białka serwatkowego, koncentrat białka serwatkowego oraz hydrolizat białka serwatkowego.

orzechy laskowe podczas prażenia

Autor zdjęcia: healthiermi

Hydrolizat białka serwatkowego – co to jest?

Hydrolizat białka serwatkowego, inaczej określany jako hydrolizat białkowy posiada mleczne pochodzenie. Dzięki poddaniu go licznym procesom hydrolizy produkt ten charakteryzuje się wyższą przyswajalnością oraz szybciej ulega procesom trawienia. Dodatkowo, ten rodzaj białka pochwalić się może posiadaniem jego najwyższej zawartości, która sięgać może nawet 100 procent. Jeżeli chodzi o dawkowanie, to jest to wyraźnie indywidualna sprawa, która nie tylko zależy od naszej średniej aktywności fizycznej, genetyki, tempa metabolizmu, trybu pracy, ale i diety. Za optymalną, przeciętną dawkę białka przyjmowaną zaraz po treningu uważa się 0,2-0,4 grama na jeden kg masy ciała.

Właściwości

Hydrolizat białkowy (zobacz więcej), poza wysoką zawartością białka charakteryzuje się zróżnicowanymi i szerokimi właściwościami, które nie tylko wpływają na zwiększenie się naszych możliwości fizycznych, ale i oddziałują na bardziej wydajne funkcjonowanie całego organizmu. Do ogólnych właściwości zaliczyć możemy:

  • niska zawartość cukru mlecznego oraz tłuszczu – istotna informacja dla osób mających problemy z trawieniem
  • krótki czas wchłaniania – od 15 do 60 minut
  • regularna suplementacja hydrolizatu przynieść może zwiększenie się poziomu insuliny, która odpowiedzialna jest za transport składników odżywczych do komórek mięśniowych
  • idealne do zastosowanie w okresie okołotreningowym, co pozwoli na szybkie pobudzenie i odżywienie komórek mięśniowych